“Is psychische kwetsbaarheid een zwakte?” Labiel, gek, zwak, hysterisch, abnormaal… woorden die nog steeds geassocieerd worden met een consult bij een psycholoog. Het taboe en stigma omtrent psychische problemen blijft groot, want we willen met zijn allen zo graag normaal zijn. Maar zorgt die drang naar normaliteit, het willen voldoen aan de norm en maatschappelijke verwachtingen er niet voor dat we vast komen te zitten in meer (prestatie)druk, angsten, eenzaamheid en bijhorende labels? En hoe is het gesteld met het mentaal welzijn van doelgroepen die automatisch als ‘anders’ en ‘vreemdeling’ bestempeld worden in een maatschappij met een dominant wit narratief? Psychisch welzijn gaat ten slotte niet alleen over jouw welzijn of dat van mij. Het gaat over ons collectief welzijn; als kind van, ouder van, actief lid van een maatschappij en deel van de wereldbevolking. Kwita ku buzima, Maak (mentaal) welzijn een prioriteit Miranda Ntirandekura Aerts (1984), werd geboren in Rwanda en op vijfjarige leeftijd geadopteerd in een Vlaams gezin. Ze studeerde Toegepaste Psychologie en Integratieve psychotherapie, alvorens ze als werkstudent een Master Klinische Psychologie behaalde aan de Vrije Universiteit Brussel. Na jaren werkervaring in verschillende organisaties binnen de mentaal welzijnssector en het onderwijs richtte ze C.I.E.R. Community op, een platform waar haar passie voor zorg, interculturaliteit, educatie en onderzoek samenkomen. Als voltijds zelfstandig psycholoog verdeelt ze haar tijd tussen psychotherapeutische begeleidingen in haar praktijk en activistisch werk m.b.t. wanpraktijken binnen transnationale adoptie. Daarnaast wordt ze regelmatig door organisaties gevraagd voor het uitwerken en implementeren van lezingen, vormingen en workshops. De besproken thema’s zijn vaak een intersectie tussen mentaal welzijn, migratie en (on)recht.
De lezing zal worden uitgezonden op het platform Sound of Ghent op 19 januari vanaf 20:00 uur. Om toegang te krijgen tot deze live-stream is het noodzakelijk een (gratis) ticket te reserveren via deze link. Onze werking berust op de koop van tickets. De lezing zal gratis ter beschikking worden gesteld, maar indien je Studium Generale financieel kan steunen, is er de optie om bij je reservering ook een donatie te geven."
Welkom
Welkom!! Dit is de blog van de mediatheek van de Sociale School Heverlee / Hogeschool UCLL.
Tagcloud
Amnesty International
arbeidsmarkt
Armoede
boeken
Brussel
communicatie
cultuur
cursussen
debat
demografie
deontologie
diversiteit
DOAJ
duurzame ontwikkeling
e-books
e-culture
economie
erfgoed
ethische aspecten
Europese Unie
films
filosofie
foto's
gehandicapten
gevangenen
gezondheidsdoelstellingen
gezondheidszorg
huisvesting
IASSW
ICSW
IFSW
IFTTT
informatievaardigheden
jongeren
levensverwachting
LexisNexis
lezingen
losbladige naslagwerken
mensenrechten
migratie
multimedia
naslagwerken
OCMW
OESO
ontwikkelingssamenwerking
op
Open Access
opleidingen
OSE
ouderen
Pearl Trees
personeelswerk
politiek
POW
preventie
psychologie
Sacharovprijs
samenlevingsopbouw
seksualiteit
Sociale School Heverlee
sociale wetgeving
sociologie
spelmateriaal
statistisch materiaal
straathoekwerk
studiedagen
Studielandschap SSH
taal
tentoonstellingen
The British Journal of Social Work Current Issue
thuislozen
thuiszorg
tijdschriftartikels
Unesco
Verslaving
vluchtelingen
VN-Klimaatconferentie
vrijwilligerswerk
vrouwenstudies
welzijnswerk
werelddagen
werkloosheid
Zoeken in deze blog:
zondag 10 januari 2021
Employment and Social Development Quarterly Review
Coronavirus crisis hits young people and low-paid workers in particular, shows Employment and Social Development Quarterly Review.
Towards a Philosophical Anthropology of Culture : Naturalism, Relativism, and Skepticism
Towards a Philosophical Anthropology of Culture : Naturalism, Relativism, and Skepticism / Kevin M. Cahill. Routledge, 2021.
"This book explores the question of what it means to be a human being through sustained and original analyses of three important philosophical topics: relativism, skepticism, and naturalism in the social sciences. Kevin Cahill’s approach involves an original employment of historical and ethnographic material that is both conceptual and empirical in order to address relevant philosophical issues. Specifically, while Cahill avoids interpretative debates, he develops an approach to philosophical critique based on Cora Diamond’s and James Conant’s work on the early Wittgenstein. This makes possible the use of a concept of culture that avoids the dogmatism that not only typifies traditional metaphysics but also frequently mars arguments from ordinary language or phenomenology. This is especially crucial for the third part of the book, which involves a cultural-historical critique of the ontology of the self in Stanley Cavell’s work on skepticism. In pursuing this strategy, the book also mounts a novel and timely defense of the interpretivist tradition in the philosophy of the social sciences. Towards a Philosophical Anthropology of Culture will be of interest to researchers working on the philosophy of the social sciences, Wittgenstein, and philosophical anthropology."
vrijdag 8 januari 2021
Social innovation: Inspirational practices supporting people throughout their lives
"The brochure ‘Social Innovation: inspirational practices supporting people throughout their lives’ presents 27 examples of social innovation initiatives across the European Union, one from each Member State. It highlights the diversity and success of social innovations in Europe, showcasing initiatives that facilitate transitions, integrate disadvantaged groups, redesign bu
siness models, empower people, build partnerships and deliver public policies, in new and creative ways. Innovators include NGOs, social enterprises, local, regional and national authorities, social partners and the private sector, often working in partnership to improve people’s lives. The brochure aims to raise awareness of the significant positive impact that such innovations can have on people and communities. Its goal is to inform Member States, organisations and other actors about existing good practices on social innovation, facilitating learning exchange and transnational cooperation, particularly in the context of the future European Social Fund Plus."
Webinar Jonge hulpverleners in residentiële settings: wat hebben ze nodig om de stiel te leren?
De provincie Vlaams-Brabant organiseert een Webinar (debatlunch) met als titel: "Jonge hulpverleners in residentiële settings: wat hebben ze nodig om de stiel te leren?"
Wanneer: Donderdag 14 januari 2021 van 12:00 tot 14:00
Waar:via Zoom (link volgt op 13/1, na inschrijving)
Wat:Dat de kwaliteit van de hulpverleners prioritair is, staat buiten kijf. Een begeleiding in een residentiële setting goed laten verlopen, vraagt heel wat van hulpverleners, op veel verschillende terreinen. Opleidingen leiden studenten op om deze taak op te nemen en werken samen met organisaties uit de jeugdzorg via stages: ter plekke is immers de beste plaats om de stiel onder de knie te krijgen. Na de basisopleiding worden jonge hulpverleners verder gevormd door de teams waar ze in terecht komen. Wat als deze bestaan uit nog relatief onervaren jonge (enthousiaste) mensen? Krijgen ze nog de tijd om hun professionaliteit te laten rijpen? Jonge hulpverleners -alumni SW en vooral SRW- getuigen en geven een inkijk. Wat trekt hen aan in het beroep? Wat drijft hen? Wat is hun realiteit? Wat hebben ze nodig om hun werk vol te houden? Wat misten ze in hun opleiding? Na het bekijken van de reportage, gaan we in debat met onderwijsaanbieders, residentiële jeugdzorgvoorzieningen, jonge hulpverleners/studenten en het publiek.
Inleiders: Karel De Vos, (ex-)directeur van Jongerencentrum Cidar en eduacademie An Beghin, docent en praktijkbegeleider UCLL, verbonden aan de opleiding SRW, kinderen, jongeren en welzijn. Laurent Theys, eduacademie
Kostprijs: Gratis. De plaatsen zijn beperkt en COJ-leden krijgen voorrang. Inschrijvingslink
Wanneer: Donderdag 14 januari 2021 van 12:00 tot 14:00
Waar:via Zoom (link volgt op 13/1, na inschrijving)
Wat:Dat de kwaliteit van de hulpverleners prioritair is, staat buiten kijf. Een begeleiding in een residentiële setting goed laten verlopen, vraagt heel wat van hulpverleners, op veel verschillende terreinen. Opleidingen leiden studenten op om deze taak op te nemen en werken samen met organisaties uit de jeugdzorg via stages: ter plekke is immers de beste plaats om de stiel onder de knie te krijgen. Na de basisopleiding worden jonge hulpverleners verder gevormd door de teams waar ze in terecht komen. Wat als deze bestaan uit nog relatief onervaren jonge (enthousiaste) mensen? Krijgen ze nog de tijd om hun professionaliteit te laten rijpen? Jonge hulpverleners -alumni SW en vooral SRW- getuigen en geven een inkijk. Wat trekt hen aan in het beroep? Wat drijft hen? Wat is hun realiteit? Wat hebben ze nodig om hun werk vol te houden? Wat misten ze in hun opleiding? Na het bekijken van de reportage, gaan we in debat met onderwijsaanbieders, residentiële jeugdzorgvoorzieningen, jonge hulpverleners/studenten en het publiek.
Inleiders: Karel De Vos, (ex-)directeur van Jongerencentrum Cidar en eduacademie An Beghin, docent en praktijkbegeleider UCLL, verbonden aan de opleiding SRW, kinderen, jongeren en welzijn. Laurent Theys, eduacademie
Kostprijs: Gratis. De plaatsen zijn beperkt en COJ-leden krijgen voorrang. Inschrijvingslink
Online debat DWM: 10 jaar protestbewegingen
DeWereldMorgen viert 10 jarig bestaan en blikt terug op 10 jaar protestbewegingen!
Wanneer: 13/01/2021 om 19:30
Wie: Een gesprek met: Miriyam Aouragh, (NL) Annie Olaloku-Teriba (UK) , Nadia Fadil (BE) , Vijay Prashad (VS) . Moderator: Omar Jabary Salamanca
ism Menarg, Ugent en met de steun van Kaaitheater!
Meer info en inschrijving
donderdag 7 januari 2021
Social Platform presents the exhibition “Made in Social Europe”
"EXHIBITION Social Platform presents the exhibition “Made in Social Europe”, a mosaic of inspiring practices from civil society organisations who are part of Social Platform’s European member networks. In November 2017, the European Union’s leaders proclaimed the European Pillar of Social Rights and stressed their united political commitment to achieve a socially and economically fair and just Europe. This exhibition shows how social projects, by putting people first, give life to the principles of the Social Pillar and have real positive impact on their lives. Social Platform unites networks of civil society organisations working for social justice and participatory democracy in Europe. Together, our members represent tens of thousands of local and national NGOs. They work directly with people in vulnerable situations whose voices are rarely heard by EU leaders. We advocate for social policies which benefit all people across Europe equally. We do so by promoting equality, diversity,"
Time to reach for the moon the EU needs to step up action and lead the transformation to sustainability
Time to reach for the moon the EU needs to step up action and lead the transformation to sustainability - Civil society SDG monitoring report / Sylvia Beales & George Gelber. SDGwatch, 2020.
"This report explains why the EU's SDG reporting creates an illusion of sustainability and makes concrete proposals for meaningful monitoring to become a stronger foundation for transformative policies. We tell a more critical story about sustainability in the EU. Our report flags up serious gaps, bringing them to life with 17 individual stories.We also share our vision of what a truly sustainable Europe could look like. We show what we can achieve by 2030 if we do the right things now, building on our Manifesto for a Sustainable Europe for its Citizens, published by civil society for the 2019 European Elections. We offer 17 solutions, real-life examples of progressive policies, innovative initiatives and truly sustainable business models. These glimpses of a sustainable Europe nurture hope and inspire action in people – and need a progressive political framework to support and scale them up."
dinsdag 5 januari 2021
Toolbox Jeugdwerk tegen racisme
"Hoe ga je als jeugdwerker om met racisme en discriminatie? Hoe werk je met kinderen en jongeren rond groepsdynamiek en positieve identiteitsontwikkeling? Hoe maak je privileges en racisme zichtbaar en bespreekbaar? Hoe kunnen kinderen, jongeren en jeugdwerkers reageren op racisme? En hoe kunnen jeugdwerkers slachtoffers van racisme bijstaan, nazorg bieden en hun veerkracht versterken?
Deze toolbox op maat van jeugdwerkers biedt daarop een antwoord met een ruim aanbod aan tools waarmee je meteen aan de slag kan in je werking. Gericht op zoek naar spellen en methodieken die bruikbaar zijn in jouw specifieke context? Raadpleeg tools volgens leeftijd, thema of niveau en vind meteen heel wat relevant materiaal!"
Abonneren op:
Posts (Atom)