Welkom
Welkom!! Dit is de blog van de mediatheek van de Sociale School Heverlee / Hogeschool UCLL.
Tagcloud
Amnesty International
arbeidsmarkt
Armoede
boeken
Brussel
communicatie
cultuur
cursussen
debat
demografie
deontologie
diversiteit
DOAJ
duurzame ontwikkeling
e-books
e-culture
economie
erfgoed
ethische aspecten
Europese Unie
films
filosofie
foto's
gehandicapten
gevangenen
gezondheidsdoelstellingen
gezondheidszorg
huisvesting
IASSW
ICSW
IFSW
IFTTT
informatievaardigheden
jongeren
levensverwachting
LexisNexis
lezingen
losbladige naslagwerken
mensenrechten
migratie
multimedia
naslagwerken
OCMW
OESO
ontwikkelingssamenwerking
op
Open Access
opleidingen
OSE
ouderen
Pearl Trees
personeelswerk
politiek
POW
preventie
psychologie
Sacharovprijs
samenlevingsopbouw
seksualiteit
Sociale School Heverlee
sociale wetgeving
sociologie
spelmateriaal
statistisch materiaal
straathoekwerk
studiedagen
Studielandschap SSH
taal
tentoonstellingen
The British Journal of Social Work Current Issue
thuislozen
thuiszorg
tijdschriftartikels
Unesco
Verslaving
vluchtelingen
VN-Klimaatconferentie
vrijwilligerswerk
vrouwenstudies
welzijnswerk
werelddagen
werkloosheid
Zoeken in deze blog:
vrijdag 11 december 2015
Manifesto for Adult Learning in the 21st Century
"Op 1 december lanceerde EAEA zijn manifest voor de volwasseneneducatie in het Europees Parlement. Het document schuift de belangrijkste doelstellingen naar voor van een ‘lerend Europa’.
Het Manifest wil beleidsmakers op Europees, nationaal en regionaal niveau informeren over de meerwaarde van de volwasseneneducatie en is ook bruikbaar voor pleitbezorgers van het leren van volwassenen. Europa moet in staat zijn om de toekomst positief tegemoet te treden en dit vergt de nodige vaardigheden, kennis en competenties.
Dit Manifest schuift zeven actuele Europese uitdagingen naar voor en informeert over de bijdrage die de volwasseneneducatie kan leveren om die aan te pakken.
1. Actief burgerschap, democratie en participatie. Burgers die deelnemen aan de volwasseneneducatie hebben meer vertrouwen in het politiek systeem en participeren meer aan de samenleving door te stemmen, door hun vrijwilligersengagement en door hun actieve rol in de gemeenschap.
2. Levensvaardigheden. Volwassenen die leren, voelen zich gezonder, hebben ook effectief een gezondere levensstijl, bouwen nieuwe sociale netwerken uit en ervaren een stijging van hun welzijn.
3. Sociale cohesie, rechtvaardigheid en gelijkheid. Volwasseneneducatie biedt veel kansen om de gelijkheid in een samenleving door te voeren en creëert een rechtvaardiger samenleving en meer economische groei.
4. Werkgelegenheid en digitalisering. Het leren op de werkplek is een belangrijk onderdeel van de participatie van volwassenen aan het levenslang leren. Volwasseneneducatie kan ook bijdragen aan het dichten van de digitale kloof.
5. Migratie en demografische veranderingen. Civiele educatie en intercultureel leren creëren een nieuwe mind-set die gekenmerkt wordt door actief burgerschap en gastvrijheid die op hun beurt de voorwaarden scheppen voor een integratievriendelijke cultuur. Taalvaardigheden en het aanleren van basiscompetenties geven migranten de kans om actieve burgers te worden in hun nieuw gastland. Ouderen die leren zijn actiever, engageren zich meer als vrijwilliger, werken langer en zijn ook gezonder.
6. Duurzaamheid. Europese burgers dienen goed geïnformeerd te worden over milieuvriendelijk consumptiegedrag en vervoer en over een efficiënt gebruik van energie . Deze informatie is belangrijk voor de ontwikkeling van nieuwe levenswijzen, nieuwe initiatieven en benaderingen. De volwasseneneducatie kan instaan zowel voor de kennisoverdracht, de ruimte voor het publieke debat als voor de creatie van alternatieven.
7. Europees beleid. De volwasseneducatie levert een volwaardige bijdrage aan de belangrijkste Europese beleidsstrategieën op het vlak van groei, tewerkstelling, rechtvaardigheid, sociale cohesie, actief burgerschap, de bestrijding van de armoede, klimaatsverandering, de interne markt, migratie en vrede." (Bron: website Socius.be)
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten