Welkom
Welkom!! Dit is de blog van de mediatheek van de Sociale School Heverlee / Hogeschool UCLL.
Tagcloud
Amnesty International
arbeidsmarkt
Armoede
boeken
Brussel
communicatie
cultuur
cursussen
debat
demografie
deontologie
diversiteit
DOAJ
duurzame ontwikkeling
e-books
e-culture
economie
erfgoed
ethische aspecten
Europese Unie
films
filosofie
foto's
gehandicapten
gevangenen
gezondheidsdoelstellingen
gezondheidszorg
huisvesting
IASSW
ICSW
IFSW
IFTTT
informatievaardigheden
jongeren
levensverwachting
LexisNexis
lezingen
losbladige naslagwerken
mensenrechten
migratie
multimedia
naslagwerken
OCMW
OESO
ontwikkelingssamenwerking
op
Open Access
opleidingen
OSE
ouderen
Pearl Trees
personeelswerk
politiek
POW
preventie
psychologie
Sacharovprijs
samenlevingsopbouw
seksualiteit
Sociale School Heverlee
sociale wetgeving
sociologie
spelmateriaal
statistisch materiaal
straathoekwerk
studiedagen
Studielandschap SSH
taal
tentoonstellingen
The British Journal of Social Work Current Issue
thuislozen
thuiszorg
tijdschriftartikels
Unesco
Verslaving
vluchtelingen
VN-Klimaatconferentie
vrijwilligerswerk
vrouwenstudies
welzijnswerk
werelddagen
werkloosheid
Zoeken in deze blog:
woensdag 19 december 2018
Leidraad bij de preventie van en omgang met regel- en normovertredend gedrag op school
Wegen naar nieuwe kansen: leidraad bij de preventie van en omgang met regel- en normovertredend gedrag op school / Jean-Marie Van Steenwinckel. Brussel: Departement onderwijs, 2018.
“Scholen krijgen soms te maken met leerlingen met probleemgedrag:
• Vaak gaat het om probleemgedrag van voorbijgaande aard als gevolg van de puberteit.
• Soms gaat het echter om signaalgedrag, waarachter een complexer onderliggend probleem schuilgaat.
Extreem probleemgedrag leidt in Vlaanderen nog te vaak tot een definitieve uitsluiting.
In het schooljaar 2017-2018 werd in het secundair onderwijs 0,73% van de leerlingen definitief uitgesloten: 3.333 leerlingen moesten op zoek naar een nieuwe school.
Om het aantal definitieve uitsluitingen omlaag te krijgen, is een leidraad opgesteld bij de preventie van en omgang met regel- en normovertredend gedrag: Wegen naar nieuwe kansen. De leidraad toont hoe de efficiëntie van een reactiebeleid beter kan door te investeren in de kwaliteit van de pedagogische relatie.”
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten