Welkom

Welkom!! Dit is de blog van de mediatheek van de Sociale School Heverlee / Hogeschool UCLL.

Zoeken in deze blog:

donderdag 5 september 2019

Open Access artikel: Mediating Structures: their Organization in Civil Society / Margaret Harris &Carl Milofsky

Mediating Structures: their Organization in Civil Society / Margaret Harris &Carl Milofsky. In: Nonprofit Policy Forum. 10(2019)2

“This paper explores a counter-weight to anti-democratic trends suggested by civil society theory: mediating structures (also known as‘intermediate’or‘intermediary’organizations). We look briefly at the range of ways in which the concept has been used in social science and then focus on literature which employs the conceptspecifically in the context of debates about sustainable democracy We discern from the theoretical literature fourdistinct functions said to be performed in democracies by mediating structures and we offer case examples of or-ganizations which perform those functions in the contemporary real world. We conclude by providing pointers to how mediating structures might be identified, supported and sustained in the face of anti-democratic trends today.”

Studiedag 'Aandacht voor psychisch welzijn in het jeugdwelzijnswerk: "Help, ze willen me (niet) helpen!"'


PROGRAMMA

09u30: Ontvangst met koffie en thee
09u45: Verwelkoming en inleiding (Uit De Marge vzw)
Keynote speech door Birsen Taspinar
10u20: Interactief debat over psychisch welzijn in het jeugdwelzijnswerk
12u00: Lunch
13u00: Workshops

Workshop 1: Aandacht voor psychisch welzijn en kwetsbaarheid bij basiswerkers

Heel wat jeugdwerkers hebben te maken met werkgerelateerde of andere stressfactoren. Sommigen geraken op door de werkdruk, anderen hebben eerder te maken met privéfactoren die een impact hebben op het werk. Ook jeugdwerkers die zelf te maken hebben met trauma’s worden soms getriggerd door hun werk met jongeren.
Het fenomeen komt steeds vaker voor. We gaan dan ook op zoek naar manieren om dat bespreekbaar te maken. Tijdens deze workshop zoomen we onder meer in op de oorzaken van verschillende stressfactoren en bekijken we hoe we nog beter aan preventie kunnen doen op niveau van jeugdwerkers, coaches en coördinatoren.
Tot slot bieden we ook tools die het welzijn op het werk kunnen bevorderen.

Workshop 2: Hoge nood, hoge drempels?

Jeugdwerkers hebben vaak het idee dat de jongeren met wie ze werken met problemen kampen die hun petje te boven gaan. Als ze jongeren verder helpen, merken ze dat dat niet altijd zomaar gaat: ze stuiten op ellenlange wachtlijsten, de jongere past niet in het aanbod, het probleem is te zwaar of te complex of juist niet ernstig genoeg, de jongere wordt geweigerd wegens ‘niet gemotiveerd’, enz. Wat nu? Kunnen jongeren eigenlijk wel ergens terecht zonder op wachtlijsten, intakegesprekken, selectie- en uitsluitingscriteria, hoge prijskaartjes, enz. te stuiten?
Kortom, bestaat er wel een aanbod dat wél laagdrempelig en toegankelijk is voor onze jongeren? Wat bestaat er zoal en waar kunnen jeugdwerkers met eventuele vragen terecht?
In deze workshop zoeken we het uit en stellen we enkele initiatieven voor.

Workshop 3: De kunst van het doorverwijzen

In de hulpverlening veranderen onze ‘jongeren met een verhaal’ vaak in ‘patiënten met een label’. Om aanspraak te kunnen maken op hulp of ondersteuning is het vaak noodzakelijk dat problemen van kinderen en jongeren een naam krijgen. Met andere woorden: dat ze een diagnose of een label krijgen.
Maar pakt dat wel altijd zo goed uit of kan het ook een vergiftigd geschenk zijn? Het voordeel is dat een diagnose kansen op hulp opent. Terzelfdertijd kan diezelfde diagnose gebruikt worden om jongeren de toegang tot andere instellingen, zoals het ‘gewone’ onderwijs, te ontzeggen.
Bovendien legt een diagnose het probleem zeer sterk bij het individu dat vervolgens ‘behandeld’ moet worden. Dat er misschien ook wel van alles schort aan de omgeving en de context waarin die individuen moeten leven verdwijnt zo al snel uit beeld.
Bovendien is niet alle hulpverlening even effectief, jongeren worden van het kastje naar de muur doorverwezen of worden aan de deur gezet. Of ze kunnen ook zelf afhaken en zo bij de groeiende groep ‘zorgwekkende zorgvermijders’ terechtkomen.
Voor jeugdwerkers is het vaak niet eenvoudig. Kan je op voorhand weten of hulp wel zal helpen en hoe dan? Zijn er ook situaties waarin je beter niet doorverwijst? En is de hulpverlening soms niet eerder een deel van het probleem dan een oplossing? Over deze en andere lastige vragen buigen we ons in deze workshop.

Workshop 4: Aandacht voor suïcidepreventie (door Centrum Geestelijke Gezondheidszorg Andante)

Tijdens deze vorming krijg je een algemeen kader over zelfmoordpreventie waarbij we een antwoord trachten te formuleren op vragen zoals ‘Hoe komt iemand tot zelfdoding?’, ‘Hoe kan ik gepast reageren op signalen die kunnen wijzen op suïcidaliteit?’, ‘Wat kan je doen als jeugdwerker?’ en ‘Naar welke hulpverleners kan je iemand doorverwijzen?’.
We gaan concreet aan de slag met casussen en rollenspel waarbij tips & tricks worden aangereikt zodat je het thema zelfdoding bespreekbaar kan maken en weet welke stappen je kan zetten.

15u30: Terugkoppeling en nabespreking van signalen
16u00: Receptie

PRAKTISCH

Datum: dinsdag 8 oktober 2019 van 09u30 tot ca. 17u00
Locatie: De Stroming, Nationalestraat 111, 2000 Antwerpen
Inschrijven voor woensdag 2 oktober 2019

Meer info vind je hier

Aanpak van voortijdig schoolverlaten en jongeren in een kwetsbare positie


Gaag, M.A.E. van der, Snell, N.R., Bron, G.G., Emerencia, A.C., Blaauw, F.J., Heemskerk, I.M.C.C., Petit, R., Kunnen, E.S., Jonge, P. de (2018). Voortgangsonderzoek: aanpak van voortijdig schoolverlaten en jongeren in een kwetsbare positie (eindrapport). Groningen: Rijksuniversiteit Groningen
.

woensdag 4 september 2019

SCP-publicatie: armoede in kaart 2019


Armoede in kaart 2019, de derde editie van de SCP-reeks over armoede in de vorm van een digitale publicatie.
Het onderzoek presenteert gegevens over het totale aantal arme personen, over de armoede binnen een aantal risicogroepen en cijfers over de armoede per gemeente in Nederland.






maandag 26 augustus 2019

Citizen science : empowerment door gedeelde kennisproductie / Bral, 2019


Citizen science : empowerment door gedeelde kennisproductie / Bral, 2019.

The Promise of Adolescence: Realizing Opportunity for All Youth


The Promise of Adolescence: Realizing Opportunity for All Youth: Download a PDF of 'The Promise of Adolescence' by the National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine for free.

Unesco Courier 2019/3 - special issue: Climate change: the ethical challenges


The UNESCO Courier | July - September 2019
"With this special report, the Courier aims to open up new avenues for reflection on these lesser-known aspects of the greatest global challenge of our times. Because, in parallel to the scientific issues that hit the media headlines, the issues of justice and equity, respect for human rights, solidarity and scientific and political integrity, and individual and collective responsibility, must be the principal cornerstones of our actions on a global scale"


WIDE ANGLE: Climate change: The ethical challenges

-The philosophical and ethical issues of climate change / Bernard Feltz

-Climate crimes must be brought to justice / Catriona McKinnon

-Climate change: A new subject for the law / Anne-Sophie Novel

-Climate and social justice / Thiagarajan Jayaraman, interviewed by Shiraz Sidhva

-Pakistan: Green again / Zofeen T. Ebrahim

-Solar energy: Changing rural lives in Kenya / Victor Bwire

-Zero carbon, starting with cities! / Manuel Guzmán Hennessey

-African cities in action / Niels Boel and Finn Rasmussen, with Hadra Ahmed

-A question of international solidarity / Johan Hattingh

-Climate change and education / Laura Ortiz-Hernández

-Colonel: We must act quickly! / Thierry Geoffrey, interviewed by Niels Boel, Danish journalist

-Arshak Makichyan: The lone picketer / Interview by Jasmina Šopova


ZOOM: Arab youth, architects of their future / Katerina Markelova

IDEAS

-A tale of two futures / Sandrine Cathelat and Mathilde Hervieu

-AI innovations to counter social challenges / Interviews by Shiraz Sidhva


OUR GUEST: Baku: Multicultural city / Fuad Akhundov, interviewed by Mila Ibrahimova


Trending

-Dmitry Mendeleev: The teachings of a prophet / Natalia Tarasova and Dmitry Mustafin

-Mandela’s South Africa: Reality or distant dream? / Jody Kollapen, interviewed by Edwin Naidu, South African journalist

-Youth Forum in China / Interview by Chen Xiaorong


vrijdag 23 augustus 2019

Over de oorzaken en gevolgen van ongelijkheid in onze samenleving.


Denktank Minerva heeft de afgelopen jaren, naast talrijke opiniebijdragen, ook enkele diepergravende analyses gepubliceerd over ongelijkheid in onze samenleving. Ontdek hier deze studies en analyses.

dinsdag 20 augustus 2019

Activiteitenverslag adoptie


Het jaarverslag 2018 geeft een beeld van de werking en van de activiteiten van het Vlaams Centrum voor Adoptie en bevat cijfergegevens over de binnenlandse en interlandelijke adopties.



vrijdag 16 augustus 2019

The Social Question in the Twenty-First Century: a global view



The Social Question in the Twenty-First Century: a global view / Jan Breman, Kevan Harris, Ching Kwan Lee & Marcel van der Linden. Oakland: University of California Press, 2019
.

"Want, disease, ignorance, squalor, and idleness: first recognized together in mid-nineteenth-century Europe, these are the focus of the Social Question. In 1942 William Beveridge called them the “giant evils” while diagnosing the crises produced by the emergence of industrial society. More recently, during the final quarter of the twentieth century, the global spread of neoliberal policies enlarged these crises so much that the Social Question has made a comeback.
This carefully curated volume maps the linked crises across regions and countries and identifies the renewed and intensified Social Question as a labor issue. It includes discussions of American exceptionalism, Chinese repression, Indian exclusion, South African colonialism, democratic transitions in Eastern Europe, and other phenomena. Evaluated here are the effects of capitalism, the impact of the scarcity of waged work, and the degree to which the dispossessed poor bear the brunt of the crisis. Both thorough and thoughtful, the book serves as collective effort to revive and reposition the Social Question, reconstructing its meaning and its politics in the world today."