Welkom

Welkom!! Dit is de blog van de mediatheek van de Sociale School Heverlee / Hogeschool UCLL.

Zoeken in deze blog:

vrijdag 25 oktober 2019

Bewindvoering: nood aan samenspel tussen tussen justitie en hulpverlening


Bewindvoering: nood aan samenspel tussen tussen justitie en hulpverlening / Min Berghmans. Steunpunt Mens en Samenleving, 2019.

"Wat zijn de noden van mensen die betrokken zijn bij de bescherming van ‘onbekwame’ personen? Dit rapport van SAM-collega Min Berghmans brengt de ondersteuningsnoden in kaart van wie in aanraking komt met kwetsbare meerderjarigen met nood aan juridische bescherming."

donderdag 24 oktober 2019

Handboek OCMW-dienstverlening aflev. 38


Handboek OCMW-dienstverlening van Die Keure kreeg met aflevering 38 een update. Je vindt het losbladig naslagwerk binnen rubriek 362.5 in Studielandschap SSH.

woensdag 23 oktober 2019

Rigged: How Globalization and the Rules of the Modern Economy Were Structured to Make the Rich Richer / Dean Baker


Rigged: How Globalization and the Rules of the Modern Economy Were Structured to Make the Rich Richer / Dean Baker. Center for Economic and Policy Research, 2016.

"There has been an enormous upward redistribution of income in the United States in the last four decades. In his most recent book, Baker shows that this upward redistribution was not the result of globalization and the natural workings of the market. Rather it was the result of conscious policies that were designed to put downward pressure on the wages of ordinary workers while protecting and enhancing the incomes of those at the top. Baker explains how rules on trade, patents, copyrights, corporate governance, and macroeconomic policy were rigged to make income flow upward."

woensdag 16 oktober 2019

The intercultural city step by step (Revised edition) (2019)


The intercultural city step by step: a practical guide for applying the urban model of intercultural inclusion (Revised edition) / Anne Bathily & Ivana D’Alessandro. Council of Europe, 2019.


"Diversity has become a key feature of societies today and is particularly tangible in urban centres. While people of diverse national, ethnic, linguistic and faith backgrounds have immensely contributed to post-war prosperity, inequalities related to origin, culture and skin colour persist, and anxiety about pluralism, identity and shared values is often politically instrumentalised. The challenge of fostering equity and cohesion in culturally diverse societies has become more acute. Cities are uniquely placed to imagine and test responses to this challenge.

The Council of Europe and its partner cities have developed and validated an intercultural approach to integration and inclusion which enables cities to reap the benefits and minimise the risks related to human mobility and cultural diversity. A decade after the start of this work, there is growing evidence that diversity, when recognised and managed as a resource, produces positive outcomes in terms of creativity, wellbeing and economic development.

The Intercultural Cities Programme (ICC) invites cities in Europe and beyond to explore and apply policies that harness diversity for personal and societal development. This Step-byStep guide is a tool for local authorities to apply the urban model of intercultural integration and inclusion. It reflects the lessons learned and builds upon the examples of cities manging diversity as a resource in order to facilitate the building of trust and shared identities across diverse groups."

dinsdag 15 oktober 2019

Vrije tijd van jongeren in migratie


Vrije tijd van jongeren in migratie / Lucas Pissens, Jessy Siongers, John Lievens, Lieve Bradt & Ilse Derluyn. Departement Cultuur, Jeugd en Media, 2019.

"Deelname aan het al dan niet georganiseerde vrijetijdsaanbod is belangrijk voor het welzijn, de integratie en inclusie van jongeren kort na hun migratie. Voor jonge nieuwkomers biedt vrijetijdsparticipatie een kans om leeftijdsgenoten te ontmoeten, om het Nederlands in een meer informele, buitenschoolse context te leren gebruiken en om hun zorgen te helpen vergeten. Onderzoek naar de vrijetijdsbesteding van nieuwkomers in Vlaanderen betrof vooralsnog vooral kwalitatief onderzoek en er waren geen representatieve, kwantitatieve gegevens over deze thematiek beschikbaar. De huidige studie beantwoordt aan deze leemte door gebruik te maken van zowel een reeks focusgroepen met OKAN-leerlingen als een grootschalige survey bij jongeren in het OKAN-onderwijs. Voor de focusgroepen gaat het om negen groepsgesprekken, met in totaal 55 leerlingen. De survey werd in 30 scholen afgenomen, en uiteindelijk werd er een respons van 1074 bruikbare vragenlijsten bekomen."

GBO kompas: een inspirerend werkdocument om aan de slag te gaan met geïntegreerd breed onthaal


GBO kompas: een inspirerend werkdocument om aan de slag te gaan met geïntegreerd breed onthaal / Birgit Goris & Kris Meirhaeghe. Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, 2018.

"Geïntegreerd Breed Onthaal heeft twee hoofddoelstellingen. Door beter en nauwer samen te werken in hun onthaalfunctie verzekeren de drie kernactoren (OCMW, Centra voor Algemeen Welzijnswerk en de Diensten Maatschappelijk Werk van de ziekenfondsen) dat de toegankelijkheid tot de hulpverlening verhoogt voor burgers die de weg nog niet gevonden hebben. Anderzijds gaat men ook voor de burgers die reeds de weg naar één (of meerdere) van de kernactoren vonden, de geboden hulpverlening completer, breder en meer alomvattend aanpakken. Dit kompas biedt aan elk GBO handvaten om het proces op te starten, te doorlopen en te verduurzamen."

maandag 14 oktober 2019

Het deradicaliseringsbeleid anders bekeken



Het deradicaliseringsbeleid anders bekeken: radicaal voor kinderrechten / Nina Henkens en Ikrame Kastit. Uit De Marge, 2019.

"Het huidige deradicaliseringsbeleid werkt contraproductief en vertrekt niet vanuit de rechten van kinderen en jongeren. Er is dringend nood aan een inclusief beleid dat structureel inzet op kinder- en mensenrechten.
In dit nieuwe onderzoek ‘Het deradicaliseringsbeleid anders bekeken’ kiest Uit De Marge radicaal voor kinderrechten, brengen ze een analyse van het radicaliseringsbeleid met aanbevelingen. "

Handboek schuldbemiddeling aflev.67


-actuele bedragen en tarieven
-'zelfstandigheid en schulden
-'schulden ten aanzien van de overheid'
werden volledig geactualiseerd in aflevering 67.

Fighting child poverty: the child guarantee



Fighting child poverty: the child guarantee / Mary Daly. Policy Department for Economic, Scientific and Quality of Life Policies, 2019.

"Child poverty or social exclusion is high – around 21 % of Europe’s children live in income poverty (60 % of median income in a given country), 8.5 % live in severe material deprivation and 9.3 % in workless households. Some 2.5 % live in all three conditions. Child poverty is a problem for all Member States though prevalence and intensity is highest in some of the Central Eastern European, Baltic and Mediterranean states. Child poverty is multidimensional as issues of education, leisure, clothing, food, health and housing (among others) are involved along with income. Research confirms that poverty and deprivation in childhood has both short- and long-term effects causing an intergenerational cycle of disadvantage. Further it shows that well-designed cash transfers and tax benefits, employment of parents, early child education and care and family services are key to fight child poverty. The EU is a leader in policies to combat child poverty as exemplified in the 2013 Council Recommendation - Investing in Children - which has a tri-partite strategy focusing on employment and adequate income, access to quality services and children’s participation. Nevertheless, research suggests that action at national level has been partial and slow and that child poverty has not been mainstreamed into the European Semester. A European Child Guarantee as called for by the European Parliament in its Resolution of 24 November 2015 and confirmed in its Resolution on the ESF+ of 4 April 2019 is specific by virtue of its focus on the poorest children and also the emphasis on services. The Guarantee centres on free access for every child in poverty to quality early childhood care and education, education, health, decent housing and adequate nutrition. Going forward the following key priorities are suggested: 1) Setting a results-oriented, child poverty target which integrates a focus on the poorest children (measured on a clear basis); 2) Integrating a specific concern with child poverty and the achievement of a target into the multi-annual financial framework; 3) Encouraging and enabling Member States to adopt national strategies around a Child Guarantee; 4) Working out the mode of delivery of the Child Guarantee and deciding whether particular areas of the five components of the Guarantee should be prioritised. It may be strategic to start with service areas where approaches for the poorest and most vulnerable children are better developed, such as early childhood education and care and education. These could be test cases for the Guarantee."

Elk kind een toekomst. Gemeenten in actie tegen kinderarmoede. Inspirerende praktijken


Elk kind een toekomst: gemeenten in actie tegen kinderarmoede, inspirerende praktijken / Claire Kramme. Koning Boudewijnstichting, 2019
.

"Armoede heeft een impact op alle facetten van het leven van kinderen: van de voeding tot hun emotionele, intellectuele, culturele en sociale ontwikkeling. Als we ons specifiek op de kinderen richten, investeren we in een betere toekomst voor ons allemaal.

Wat kunnen de lokale verkozenen, de burgemeester, de schepen of de OCMW-voorzitter concreet en op hun lokaal niveau doen om de kinderarmoede te verminderen? Hoe kunnen gemeenten een positieve invloed hebben op het leven van hun jongste burgers die in armoede leven? Welke hefbomen kunnen de lokale verantwoordelijken inzetten? Welke inspirerende voorbeelden zijn er, ambitieuze initiatieven die gemeenten rond dit thema opzetten? Hoe kunnen we op het spoor komen van ‘wat werkt’ en wat beter kan, om zo goed mogelijk tegemoet te komen aan de noden van deze kinderen en hun familie.

Deze brochure is bestemd voor alle lokale mandatarissen en de vele mensen die op het lokale niveau actief zijn met jonge kinderen en in de strijd tegen armoede."


Kinderarmoede en het lokale niveau: de gemeenten in kaart, hefboom voor het beleid / Willy Lahaye, Isabelle Pannecoucke en Florian Sansen. Koning Boudewijnstichting, 2019.

"Wat zijn de indicatoren voor kinderarmoede op het lokale niveau? Waar situeert zich mijn gemeente in deze problematiek? Om het fenomeen beter te begrijpen heeft de Koning Boudewijnstichting de universiteit van Mons de opdracht gegeven om de risicofactoren voor armoede op het gemeentelijke niveau in kaart te brengen. Doel is lokale verkozenen beter te informeren over de realiteit waarin hun burgers leven.

In deze studie overlopen de onderzoekers ook de diverse hefbomen waarover lokale verantwoordelijken beschikken om de kinderarmoede op hun grondgebied te verminderen. Ze geven gedetailleerd aan welke concrete acties lokale verkozenen, burgemeesters, schepenen en OCMW-voorzitters kunnen ondernemen op het lokale niveau. Hoe kunnen de gemeenten impact hebben op hun jongste burgers die in armoede leven? Welke inspirerende voorbeelden zijn er, ambitieuze initiatieven die gemeenten rond dit thema opzetten? Hoe kunnen we op het spoor komen van ‘wat werkt’ en wat beter kan, om zo goed mogelijk tegemoet te komen aan de noden van deze kinderen en hun familie.

Armoede heeft een impact op alle facetten van het leven van kinderen: van de voeding tot hun emotionele, intellectuele, culturele en sociale ontwikkeling. Als we ons specifiek op de kinderen richten, investeren we in een betere toekomst voor ons allemaal.

Deze studie is bestemd voor alle lokale mandatarissen en de vele mensen die op het lokale niveau actief zijn met jonge kinderen en in de strijd tegen armoede."