Welkom
Welkom!! Dit is de blog van de mediatheek van de Sociale School Heverlee / Hogeschool UCLL.
Tagcloud
Amnesty International
arbeidsmarkt
Armoede
boeken
Brussel
communicatie
cultuur
cursussen
debat
demografie
deontologie
diversiteit
DOAJ
duurzame ontwikkeling
e-books
e-culture
economie
erfgoed
ethische aspecten
Europese Unie
films
filosofie
foto's
gehandicapten
gevangenen
gezondheidsdoelstellingen
gezondheidszorg
huisvesting
IASSW
ICSW
IFSW
IFTTT
informatievaardigheden
jongeren
levensverwachting
LexisNexis
lezingen
losbladige naslagwerken
mensenrechten
migratie
multimedia
naslagwerken
OCMW
OESO
ontwikkelingssamenwerking
op
Open Access
opleidingen
OSE
ouderen
Pearl Trees
personeelswerk
politiek
POW
preventie
psychologie
Sacharovprijs
samenlevingsopbouw
seksualiteit
Sociale School Heverlee
sociale wetgeving
sociologie
spelmateriaal
statistisch materiaal
straathoekwerk
studiedagen
Studielandschap SSH
taal
tentoonstellingen
The British Journal of Social Work Current Issue
thuislozen
thuiszorg
tijdschriftartikels
Unesco
Verslaving
vluchtelingen
VN-Klimaatconferentie
vrijwilligerswerk
vrouwenstudies
welzijnswerk
werelddagen
werkloosheid
Zoeken in deze blog:
donderdag 14 mei 2020
Een betere ondersteuning van brussen van kinderen en jongeren met een beperking
Een betere ondersteuning van brussen van kinderen en jongeren met een beperking / Michel Teller. Koning Boudewijnstichting, 2020.
"De aanwezigheid van een kind met een beperking in een gezin heeft ingrijpende gevolgen voor het leven van de naasten. In de eerste plaats zijn dat uiteraard de ouders. Maar een beperking heeft ook invloed op de broers en zussen en hun onderlinge relaties, op de ontwikkeling van hun identiteit en op hun dagelijks leven.
Broers en zussen van kinderen met een beperking spreken maar weinig – of zelfs helemaal niet – over hun dagelijkse ervaring. Maar ook zij leven, net als de ouders, met de beperking van hun zus of broer en ze erven zware verantwoordelijkheden.
Vaak wordt het brus-zijn als een last voorgesteld, maar het kan ook een factor zijn die nieuwe vormen van solidariteit creëert en nieuwe competenties aanboort. Het kan zelfs een katalysator zijn van openheid, zowel binnen het gezin als op maatschappelijk vlak.
Na diverse verkennende acties heeft de Koning Boudewijnstichting zich voorgenomen om deze bijzondere ervaring beter te leren kennen en haar op de agenda van de sector van personen met een handicap en de samenleving in het algemeen te zetten.
De huidige publicatie presenteert de 21 projecten ondersteund door de Koning Boudewijnstichting, hun traject binnen een lerend netwerk en de uitwisselingen die plaatsvonden tijdens een studiedag gewijd aan de thematiek. "
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten