Welkom

Welkom!! Dit is de blog van de mediatheek van de Sociale School Heverlee / Hogeschool UCLL.

Zoeken in deze blog:

donderdag 4 maart 2021

Samen verder met open science: op weg naar betekenisvolle publieke betrokkenheid bij onderzoek

Samen verder met open science: op weg naar betekenisvolle publieke betrokkenheid bij onderzoek / Anne-Floor Scholvinck, Wout Scholten & Paul Diederen. Rathenau Instituut, 2021.

"Met de huidige invulling van open science wordt de voortgang op het gebied van democratisering van de wetenschap overschaduwd door een eenzijdige nadruk op open access en open data. En dat terwijl het organiseren van betekenisvolle publieke betrokkenheid een uitdaging is voor iedereen: onderzoekers en beleidsmakers bij kennisinstellingen en onderzoeksfinanciers, burgers, belangenorganisaties, patiënten en professionals. Daarom hebben wij vijf stappen naar betekenisvolle publieke betrokkenheid opgesteld. 1. Maak onderzoek toegankelijk en inclusief voor diverse publieksgroepen Om de maatschappelijke betekenis van onderzoek te vergroten, is het belangrijk om onderzoek zo toegankelijk mogelijk te maken. Dit kan door onderzoeksjargon en academisch taalgebruik te minimaliseren, en inzichten uit onderzoek zoveel mogelijk te vertalen naar bruikbare handvatten voor in de praktijk. Hoe toegankelijker het onderzoek, hoe groter de diversiteit van de deelnemers. Meer diversiteit kan zowel de kwaliteit als de legitimiteit van het onderzoek verhogen. Daarnaast bevordert een bredere betrokkenheid bij onderzoek de wetenschappelijke geletterdheid van burgers. Ook versterkt het de maatschappelijke positie van de wetenschap. 2. Coördineer diversiteit van inspraak en geef inzicht in toegevoegde waarde Diverse perspectieven betrekken bij het formuleren van de onderzoeksvragen, kan de agenda inhoudelijk beter en maatschappelijk relevanter maken. Hier ligt niet alleen een taak voor onderzoekers. Maatschappelijke organisaties kunnen hier een rol in spelen, bijvoorbeeld door de rol en inbreng van verschillende groepen burgers voor het voetlicht te brengen. 3. Maak het aantrekkelijk voor onderzoekers publieksgroepen te betrekken Kennisinstellingen moeten onderzoekers stimuleren om de stap naar buiten te zetten. Het huidige systeem van erkennen en waarderen (en belonen) van onderzoekers, staat meer interactie met maatschappelijke actoren vaak in de weg. Maar veranderingen zijn op til: de ambities die de VSNU, NFU, KNAW, NWO en ZonMw in 2019 hebben uitgesproken, moeten nu door de kennisinstellingen uitgewerkt worden in concrete (beleids)maatregelen. Een goede stap zou bijvoorbeeld zijn om financieringsaanvragen voor de Nationale Wetenschapsagenda (NWA) sterker te beoordelen op het betrekken van publieksgroepen. 4. Expliciteer, evalueer en reflecteer op publieke betrokkenheid Onderzoek met publieksgroepen vereist aandacht voor specifieke aspecten van aanpak en kwaliteitsborging. Zo is het belangrijk om te letten op de kwaliteit van de data die burgers verzamelen, de invloed van de relatie tussen burgers en onderzoekers op de onderzoekskwaliteit, en de leerervaringen die burgers opdoen tijdens het proces. Gezamenlijke reflectie hierop kan aanleiding zijn om het onderzoek tussentijds bij te sturen. Evaluatie van publieke betrokkenheid vraagt niet alleen om aandacht voor de directe onderzoeksoutput, maar ook voor de bredere impact ervan: waar komen de resultaten terecht en hoe worden ze gebruikt? 5. Geef burgers zeggenschap Het is motiverend mensen medezeggenschap te geven over het doel van het onderzoek, de uitvoering en hun eigen rol daarin. Wanneer betrokkenen een zekere invloed hebben op het onderzoek en hun rol daarin, komt dat het draagvlak voor onderzoek ten goede."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten