Welkom

Welkom!! Dit is de blog van de mediatheek van de Sociale School Heverlee / Hogeschool UCLL.

Zoeken in deze blog:

zondag 26 mei 2013

Artikel in de kijker 'Van JOP naar FLOP? Kritische kijk op 10 jaar jeugdonderzoeksplatform'. In: Alert 39(2013)2 : 56-62



In het jongste nummer van Alert publiceerden Rein Haudenhuyse, Pascal Debruyne, Robert Crivit, Lien Vanbrabant en Jan Naert hert artikel 'Van JOP naar FLOP? Kritische kijk op 10 jaar jeugdonderzoeksplatform'.

"Het jeugdonderzoeksplatform (JOP), een samenwerkingsverband tussen Ugent, VUB en KULeuven maakt om de vijf jaar een ‘staat van de jeugd’: de JOP-monitor.
Dit gebeurt via het afnemen van post- en schoolenquêtes bij duizenden kinderen en jongeren in Vlaanderen. Doel hiervan is meer inzicht krijgen in de leefwereld van kinderen en jongeren. “Via het JOP hebben we tot vandaag weinig inzicht verworven in de leefwereld van kinderen en jongeren. We komen vaak meer te weten over de visies, overtuigingen en denkbeelden van JOP-onderzoekers, dan over deze van jongeren zelf”, stellen Haudenhuyse, Debruyne, Crivit, Vanbrabant en Naert. De jongste JOP-monitor concludeert dat een heel reeks onderzochte aspecten de materiële situatie van het gezin er nauwelijks of helemaal niet toe doet. Haudenhuyse e.a. weerleggen deze bevinding: “Dit besluit gaat frontaal in tegen een brede stroom van wetenschappelijk onderzoek in binnen- en buitenland dat wél verbanden legt tussen de sociaal-economische situatie en fricties in de meeste van de genoemde levensdomeinen. En stellen dat voor een hele reeks levensdomeinen de materiële situatie van het gezin er niet toe doet, doet onrecht aan de 18 procent minderjarige medeburgers die in armoede leven.”" (Bron: website VZW Jong)

Het magazine Alert vind je in het Studielandschap SSH. De digitale versie van het artikel vind je hier online.
De publicatie 'Jong in Antwerpen en Gent : bevindingen uit de JOP-monitor Antwerpen en Gent / Nicole Vettenburg, Mark Elchardus, Johan Put & Stefaan Pleysier' (2013) staat in UDC-rubriek 362.8 van het Studielandschap.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten