Welkom

Welkom!! Dit is de blog van de mediatheek van de Sociale School Heverlee / Hogeschool UCLL.

Zoeken in deze blog:

donderdag 16 april 2020

Vluchtelingen en trauma 2.0


Vluchtelingen en trauma 2.0 : een praktische syllabus voor CLB-medewerkers incultuur- en traumasensitief werken met leerlingen meteen vluchtverhaal / Projectteam Ondersteuning Trauma en Vluchtelingen Vlaanderen, 2020.

"Deze syllabus kwam tot stand als een werkdocument dat binnen het project trauma bij vluchtelingenkinderen en -jongeren gebruikt kan worden als leidraad voor het geven vanvormingen aan CLB-medewerkers, over de provincies heen. Via deze syllabus wordt er binnenelke provincie vertrokken van een gemeenschappelijke visie, kader en kennis rond trauma- encultuursensitiviteit. Daarnaast geeft deze syllabus de CLB-medewerkers die de vormingvolgden of optreden als ankerfiguur binnen hun CLB, een houvast om op terug te vallen en deopgedane kennis verder te verspreiden.Dit neemt niet weg dat er binnen elke provinciale werking andere accenten gelegd kunnenworden. Bovendien zijn er ook andere kaders of uitgangspunten mogelijk dan deze die in desyllabus worden beschreven. Er werd vertrokken vanuit de ervaring en kennis van detraumapsychologen. De syllabus heeft dan ook niet de bedoeling een volledig overzicht tegeven van wat er in de literatuur beschikbaar is, maar moet gezien en gebruik worden als eenniet-exhaustief werkdocument. Nieuwe inzichten of ontwikkelingen kunnen in de toekomstvragen om een herwerking of aanpassing van bepaalde elementen.Het project ‘Trauma bij vluchtelingenkinderen en -jongeren ’ liep van 1 december 2016 tot enmet 31 januari 2020. De laatste update van dit document dateert van januari 2020. Met hetaflopen van het project worden er verder geen updates van deze syllabus voorzien."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten